KODEX Docu­men­ta­ry Film Fes­ti­val | In the Rear­view (Skąd dokąd)

Poland / Fran­ce / Ukrai­ne 2023, 84 min, Ukrai­nisch | Rus­sisch | Pol­nisch | Fran­zö­sisch mit engl. UT

Regie: Maciek Hamela

Syn­op­sis

engl.

The­re are six seats in the back of the van. The pas­sen­gers, though sit­ting right next to each other, do not always know the next per­son. They are women, child­ren, old men, and occa­sio­nal­ly, a young father. Regard­less of whe­re they come from, they share the same desti­na­ti­on: safe­ty. With sce­nes taken on his trips as a vol­un­teer evacua­ti­on dri­ver, filmma­ker Maciek Hame­la por­trays heart-wren­ching accounts of civi­li­ans who had to lea­ve their homes during the recent Rus­si­an inva­si­on of Ukraine.

In this van, silence is punc­tua­ted by expe­ri­en­ces of the war. A fami­ly remi­nis­ces about the cow left behind. A grand­mo­ther wipes away her tears as she sends off her grand­child­ren. A small girl has stop­ped tal­king sin­ce a bomb hit nearby.

Out­side the van win­dow, the road is bum­py and the buil­dings are full of holes. Yet the­re is still warm­th and hope in the midst of destruction.

dt.

Im hin­te­ren Teil des Wagens gibt es sechs Sitz­plät­ze. Zwar sit­zen die Fahr­gäs­te direkt anein­an­der, doch ken­nen sie ihre*n Sitznachbar*in nicht. Es sind Frau­en, Kin­der, alte Män­ner und ein jun­ger Vater. Sie haben das glei­che Ziel: Sicher­heit. Mit Sze­nen, die er auf sei­nen Fahr­ten als frei­wil­li­ger Eva­ku­ie­rungs­fah­rer auf­ge­nom­men hat, schil­dert der Fil­me­ma­cher Maciek Hame­la herz­zer­rei­ßen­de Berich­te von Zivi­lis­ten, die wäh­rend der rus­si­schen Inva­si­on in der Ukrai­ne ihre Häu­ser ver­las­sen mussten.

In die­sem Lie­fer­wa­gen wird die Stil­le von Kriegs­er­leb­nis­sen unter­bro­chen. Eine Fami­lie erin­nert sich an die zurück­ge­las­se­ne Kuh. Eine Groß­mutter wischt sich die Trä­nen weg, als sie ihre Enkel­kin­der ver­ab­schie­det. Ein klei­nes Mäd­chen spricht nicht mehr, seit eine Bom­be in der Nähe ein­ge­schla­gen ist.

Fes­ti­vals and Awards

ACID Can­ne, Toron­to Inter­na­tio­nal Film Fes­ti­val, Chi­ca­go Inter­na­tio­nal Film Fes­ti­val (Win­ner: Sil­ver Hugo), Shef­field inter­na­tio­nal Docu­men­ta­ry Fes­ti­val (Win­ner: Inter­na­tio­nal Com­pe­ti­ti­on Grand Jury Award), Ham­burg Film Fes­ti­val (Win­ner: Fried­rich Ebert Foundations’s Pri­ze), Ji.hlava Inter­na­tio­nal Docu­men­ta­ry Film Fes­ti­val, Zurich Film Fes­ti­val (Win­ner: Best Docu­men­ta­ry), idfa, Palm Springs Inter­na­tio­nal Film Fes­ti­val, Bil­bao Inter­na­tio­nal Fes­ti­val of Docu­men­ta­ry and Short Films (Win­ner: Ziff Grand Award), Mont­re­al Inter­na­tio­nal Docu­men­ta­ry Fes­ti­val, Mum­bai Film Fes­ti­val, DOC NYC, Doku­fest Inter­na­tio­nal Docu­men­ta­ry and Short Film Fes­ti­val, DMZ Inter­na­tio­nal Docu­men­ta­ry Film Fes­ti­val (Mubi)

Bio­gra­phy:

engl.

Maciek Hame­la was born in War­saw, Poland, and stu­di­ed at the Sor­bon­ne and the Inter­na­tio­nal Film School of Paris. His shorts inclu­de Ubezhdeni­ya (16, co-pro­du­cer) and Bless You (20, direc­tor and co-wri­ter). In the Rear­view (23) is his debut fea­ture. (TIFF)

dt.

Maciek Hame­la wur­de in War­schau, Polen, gebo­ren und stu­dier­te an der Sor­bon­ne und der Inter­na­tio­na­len Film­schu­le in Paris. Zu sei­nen Kurz­fil­men gehö­ren Ubezhdeni­ya und Bless You. In the Rear­view (23) ist sein Spielfilmdebüt.

zum Fes­ti­val:

KODEX Docu­men­ta­ry Film Fes­ti­val is an initia­ti­ve that brings the best of docu­men­ta­ry cine­ma to a wider audi­ence, defen­ding a form of expres­si­on that is too rare­ly avail­ab­le on the big screen. The care­ful­ly-cura­ted selec­tion inclu­des films that explo­re new ways of sto­ry­tel­ling, tack­le con­tem­pora­ry issu­es, and other­wi­se rede­fi­ne the codes of docu­men­ta­ry filmma­king. With a pan­ora­ma of cap­ti­vat­ing films and enga­ging dis­cus­sions, the fes­ti­val offers a space for exchan­ge and lively encoun­ters. KODEX also pro­vi­des a struc­tu­re for other initia­ti­ves like the Kha­lik Allah Euro­pean Tour, which inclu­des work­shops, mas­ter­clas­ses, and exhibitions. 

dt. 

Das inter­na­tio­na­le Film­fes­ti­val KODEX ist eine Initia­ti­ve, die einem brei­ten Publi­kum die Wun­der der Doku­men­tar­film­welt näher bringt. Die hand­ver­le­se­ne Aus­wahl umfasst Fil­me, die aus­drucks­star­ke Wege des Geschich­ten­er­zäh­lens wagen, aktu­el­le The­men auf­grei­fen und die Codes des Doku­men­tar­films neu defi­nie­ren. Mit einem Pan­ora­ma an bewe­gen­den Fil­men und Dis­kus­sio­nen bie­tet das Fes­ti­val einen Raum für Aus­tausch und inspi­rie­ren­de Begeg­nun­gen. Dar­über hin­aus bie­tet KODEX eine Struk­tur für ande­re Initia­ti­ven wie die Kha­lik Allah Euro­pean Tour, wel­che Work­shops, Meis­ter­klas­sen und Aus­stel­lun­gen umfasst.